Lidmaatschap procedure Schietsportvereniging Baarn & Omstreken - Schietvereniging Baarn en Omstreken

Lid worden van Schietvereniging Baarn & Omstreken
Lid worden van een schietsportvereniging kost meer tijd en moeite dan lid worden van een andere sportvereniging. Dit heeft te maken met het feit dat er op de vereniging met vuurwapens en munitie wordt omgegaan. De vereniging moet bij aanname van nieuwe leden voldoen aan wet- en regelgeving, alsmede aan de certificeringseisen van de Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie (KNSA). Dit alles zorgt er wel voor dat de veiligheid voor een ieder maximaal wordt gegarandeerd.

Het lid worden van onze vereniging gebeurt daarom meestal in 3 stappen:
    • Kennismaking
    • Aspirant-lid worden
    • Lid worden

Kennismaking met de schietsport
Ben je 12 jaar of ouder en nieuwsgierig hoe je kunt leren schieten bij Schietvereniging Baarn & Omstreken?
Gebruik dan de knop Introductie die van toepassing is. Dan kan je een datum kiezen voor een introductieavond op de schietbaan. Deze zijn op de vrijdagavonden zijn voor introducés van 12 t/m 17 jaar. Ook is er een meer uitgebreide introductie voor 18 jaar en ouder mogelijk door middel van een Clinic.

Aspirant-lid worden
Indien je lid wil worden van Schietvereniging Baarn & Omstreken word je eerst aspirant-lid. De aspirant-periode is minimaal 6 maanden, daarna kan je pas lid worden. Om aspirant-lid te worden dien je diverse documenten te overleggen.

Starten senior aspirant-lid worden
Om senior aspirant-lid te worden ben je 18 jaar of ouder en dien je een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te overleggen. De VOG wordt aangevraagd door de secretaris van de vereniging. Stuur een WhatsApp naar de secretaris met daarin je naam, voorletters en e-mailadres met als onderwerp VOG aanvraag. Als je de VOG hebt ontvangen en uit onderzoek zijn geen bezwaren gebleken dan sturen wij je de benodigde inschrijfformulieren voor de aanvraag aspirant per e-mail toe. Ben je al lid bij een andere schietvereniging?  Dan is het overleggen van een verlof voldoende. Tevens kun je direct de inschrijfformulieren senioren aanvragen door een WhatsApp naar de secretaris te sturen met als onderwerp Aspirant senior.

Starten junior aspirant-lid worden
Om junior aspirant-lid te worden ben je minimaal 12 jaar, maar nog geen 18 jaar.  Je bent 14 jaar of ouder en gaat met vuurwapens schieten of je bent 16 jaar en ouder dan dien je ook een VOG te overleggen. Stuur een WhatsApp naar de secretaris met daarin je naam, voorletters en e-mailadres met als onderwerp VOG aanvraag. Als je de VOG hebt ontvangen en uit onderzoek zijn geen bezwaren gebleken dan sturen wij je de benodigde inschrijfformulieren voor de aanvraag junior aspirant per e-mail toe. Indien je 12 jaar bent, maar nog geen 16 jaar en je gaat lucht schieten bij onze jeugdafdeling op vrijdagavond dan is een VOG niet nodig. Je kunt dan direct de inschrijfformulieren junioren aanvragen door een WhatsApp naar de secretaris te sturen met als onderwerp Aspirant junior.

Welke documenten dien je te overleggen en wat dien je te betalen?
  • Aanmeldingsformulier aspirant
  • Introductieformulier
  • 2 recente pasfoto’s van maximaal 1 jaar oud, waarvan 1 pasfoto in JPG voor op het aanmeldingsformulier en 1 pasfoto voor in het schietregister (Meenemen nadat je bent aangenomen en je schietregister krijgt uitgereikt)
  • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), 14 jaar en ouder indien met vuur wordt geschoten
  • Ondertekende Eigen Verklaring, voor 12 tot en met 17 jaar ook Eigen Verklaring ouders
  • Machtiging automatische incasso
  • Inschrijfgeld 18 jaar en ouder: € 50,00
  • Bijdrage aspirant-periode 18 jaar en ouder: € 250,00
  • Bijdrage aspirant-periode niet-contributieve schutter 18 jaar en ouder: € 60,00
  • Inschrijfgeld 12 tot en met 17 jaar € 25,00

Wat krijg je tijdens de aspirant-periode?
  • Een opleiding voor het schieten met geweer en pistool door gekwalificeerde KNSA basistrainers
  • Een test schietveiligheid en schietvaardigheid geweer en pistool om de opleiding af te sluiten
  • Munitie en kaarten tijdens de opleiding (exclusief test schietveiligheid)
  • Toegang tot de schietbanen en gebruik van de verenigingswapens na het behalen van de test schietveiligheid en schietvaardigheid geweer en pistool
  • Een gesprek met het bestuur van de vereniging en de ballotagecommissie over diverse onderwerpen

Lid worden na de aspirant-periode
Indien alles in de aspirant-periode positief wordt afgerond, dan word je lid van de schietvereniging. Je betaalt dan nog de resterende contributie, vanaf de eerste van de maand waarin je bent aangenomen tot het eind van het jaar. Er vindt geen terugbetaling van inschrijfgeld en bijdrage aspirant-periode plaats, indien je tijdens of na de aspirant-periode besluit te stoppen en toch geen lid wil worden.
Kennismaking met de schietsport voor jeugd
Gebruik dan de introductieknop, Je kunt dan in de agenda een datum kiezen voor een introductieavond.
Als jeugd introducé kun je twee vrijdag avonden op onze binnenbaan aan de Wilhelminalaan 2 schieten met een geweer en pistool onder begeleiding van een instructeur. De introductie duurt ongeveer 1 uur. De kosten voor twee introductieavonden zijn € 12,50 per persoon. Meer informatie kun je vinden onder de betreffende introductieknop.
Clinics klein en groot kaliber kogelschieten
Je kunt als introducé vanaf 18 jaar en ouder ook kennismaken met de schietsport door het volgen van een clinic.
De clinic is een uitgebreide introductie op speciale dagen en duurt ongeveer 2 uur. Deelnemen aan een clinic klein of groot kaliber kan alleen indien je 18 jaar of ouder bent. De kosten voor een clinic klein kaliber zijn € 60,00 per persoon en voor een clinic groot kaliber € 160,00 per persoon. Meer informatie kun je vinden onder de onderstaande knoppen.