Schietsport als sport voor iedereen en wedstrijden - Schietvereniging Baarn en Omstreken

Sportschieten een sport voor iedereen
Sportschieten is een sport die geschikt is voor iedereen en voor iedere leeftijd. Het is een sport voor perfectionisten die niets willen missen. Een (Olympische) sport, die kan worden beoefend van recreatief tot aan topsportniveau, van jong tot op hoge leeftijd. Het is een sport die men zelfstandig kan beoefenen of waarbij men samen met honderden andere deelnemers aan een competitie of wedstrijden kan deelnemen.
Om een (zeer) goede schutter te worden, moet iemand wel over bepaalde extra kwaliteiten beschikken. Om aansprekende resultaten te behalen bij het schieten, zijn een goede conditie, lichaamsbeheersing en concentratievermogen belangrijk. Met deze eigenschappen kan iemand zelfs uitgroeien tot een topper.
Why do we love shooting sport
Een veilige sport
Veiligheid staat voorop. Strenge veiligheidsregels en de handhaving daarvan is een zeer belangrijk onderdeel binnen de schietsport. Hierdoor is de schietsport één van de veiligste sporten in ons land. Het afwezig zijn van fysieke contacten tussen de deelnemers, strenge veiligheidsreglementen bij het gebruik van wapens en gecertificeerde schietbanen, garanderen een zo veilig mogelijk schietklimaat.

Schietsportonderdelen
De schietsport kent een zeer grote diversiteit aan onderdelen (disciplines). Ze wordt namelijk beoefend met verschillende vuur- en luchtdrukwapens, waarvoor afzonderlijke disciplines zijn ingesteld. De vuurwapens variëren van zeer moderne schietsportwapens tot zeer oude voorladers uit vorige eeuwen. Bij Schietvereniging Baarn & Omstreken kun je met verschillende wapengroepen schieten, zoals luchtpistool, luchtgeweer, klein kaliber pistool/revolver, klein kaliber geweer, klein kaliber karabijn, groot kaliber pistool/revolver, groot kaliber geweer en historische wapens.

Wedstrijden
Voor al deze wapengroepen zijn reglementen vastgesteld aan de hand waarvan wedstrijden worden verschoten. Voor (bijna) ieder onderdeel is het mogelijk in Nederland wedstrijden te schieten, zoals Afdelings-, Districts- en Nederlandse Kampioenschappen. Op de Olympische Spelen worden in totaal 15 schietsportdisciplines beoefend. Het kleiduivenschieten is wellicht het meest bekende voorbeeld, maar er is ook een grote verscheidenheid aan pistool- en geweerdisciplines onder de Olympische onderdelen.